In the mood for something good?

Hoeveel suiker per dag

Hoeveel suiker is aanbevolen per dag?

Dat hangt van je leeftijd af. De Wereld Gezondheidsraad (WHO) beveelt maximaal 25 gram aan voor kinderen tussen de 2-18 jaar. 1 suikerklontje = 5 gram = 16 Kcal.
Voor iemand onder de 18 zou maximaal 25 gram = 5 klontjes aan toegevoegde suikers per dag de aanbevolen hoeveelheid zijn. Met één glas cola heb je die 25 gram al!
De meeste kinderen tussen 2-6 jaar krijgen al 90 gram toegevoegde suikers per dag binnen. Klinkt dat al als heel veel? Weet dan dat tieners wel het dubbele innemen. Even rekenen: stel iemand die 150 gram toegevoegde suikers per dag binnenkrijgt, die neemt dan in 1 dag de aanbevolen hoeveelheid van wel 6 dagen.  

Tellen alle suikers dan mee?

Met die 25 gram worden toegevoegde suikers bedoeld. Dus niet suikers die van nature in fruit, melk of groente zitten. Alleen geraffineerde suikers die aan een product worden toegevoegd om het zoeter te maken, langer houdbaar of om het product op een goedkope manier meer smaak te geven. Die suikers zitten vooral in frisdrank, snoep (maar níet in dat van Food2Smile), kant-en-klaar producten, fastfood, toetjes en ijs.

Waarom is het slecht om veel geraffineerde suikers te eten?

Die toegevoegde geraffineerde suikers brengen je lijf niks. Nou ja, ze brengen je wel wat, maar dat zijn allemaal dingen die je niet wilt: je wordt er dik van, het is slecht voor je tanden, het laat je bloedsuikerspiegel sterk stijgen en als je jarenlang veel suiker gebruikt dan loop je grote kans op een hoge bloeddruk, hartproblemen en obesitas.  Om nog maar niet te spreken van de hele grote kans op diabetes (suikerziekte).  All bad news. En allemaal te voorkomen door deze regel tot je motto te maken: 90% groen – 10% rood.
Met andere woorden: als verantwoorde keuzes je norm zijn dan kan een keer iets ‘fouts’ eten best. 

Winkelmand