In the mood for something good?

10 tips om minder suiker te eten

suikervrije tips

Ben jij goed voor 40 kg suiker per jaar? Dat zou zo maar kunnen want dat is het gemiddelde dat een Nederlandse volwassene per jaar consumeert. Zit je bij de gunstige groep dan krijg je nog altijd zo’n 24 kg binnen en ben je een echte hardcore fan dan is dat al snel 52 kg per jaar.

Maar reken even mee: ook als je ‘maar’ aan die 24 kg komt dan is dat nog altijd 65 gram per dag terwijl de WHO van mening is dat een volwassene niet meer dan 25 gram per dag zou moeten eten. Dat betekent dat als je aan die 52 kg zit, je 142 gram suiker per dag eet. Dat is de weekinname in 1 dag en dat elke dag, week, maand, jaar in jaar uit. Dat kan anders en minder suiker eten hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. We helpen je graag met deze 10 tips voor een gezonde leefstijl en suikervrij(er) door het leven te gaan.

De 10 tips voor een suikervrij(er) leven

  1. Eet regelmatig kleine maaltijden, zo voorkom je snaai aanvallen
  2. Eet veel fruit, groente en volkoren producten
  3. Voeg niet of anders zo min mogelijk suiker toe aan dingen die je zelf bereid
  4. Drink veel water, je gaat eerder snaaien als je dorstig bent
  5. Gebruik geen suiker in je thee of koffie. Even wennen, maar binnen 2-3 weken is je smaak hierop aangepast en heb je daar de rest van je leven plezier van
  6. Eet noten en vers fruit als tussendoortjes in plaats van koekjes
  7. Beperk alle zuivel met smaakjes, die zitten altijd vol suiker. Toch een toetje? Eet dan het liefst pure yoghurt
  8. Limiteer jam of ander zoet broodbeleg tot bijvoorbeeld het weekend en kies op de andere dagen hartig beleg
  9. Leuk je water op met fruit, munt of citroensap
  10. Leer van het boek “Suiker op de korrel” dat suiker ook suiker is als het anders heet

Mag je dan helemaal nooit meer iets van snoep of chips? Een appel of een wortel is het gezondst, maar wij geloven dat je jezelf af en toe best met wat lekkers mag verwennen als je er verder een gezonde leefstijl op na houdt. Maar kies dan voor suikervrij snoep of voor chips met heel weinig vet. En ontdek dat dit net zo lekker is!

Met een smile,
Miriam Bouwens | founder Food2Smile en voedingsdeskundige

Winkelmand