Gezond snack- en drankaanbod scholen trend schooljaar 2016/2017 én haalbaar

Samenwerking ‘healthy vending machines’ en social entrepeneurs maakt het mogelijk

Forbes kondigde de trend in vending machines aan; ‘healthy vending machines’ gevuld met dranken, snoep en snacks van verantwoorde merken. Met een toename in de obesitas-cijfers, vooral onder jongeren, was dit natuurlijk te verwachten. Het onderwerp is hot, diverse televisiezenders hadden daarom ook afgelopen weken het thema ‘suiker’ in hun programmering opgenomen zoals de documentaire Fed Up en een item in Nieuwsuur. Schokkend was dan ook het nieuwsbericht dat fris en snoep bij middelbare scholen gezonde voeding in de weg staat. Wánt, dit hoeft helemaal niet. In Nederland zijn diverse initiatieven van inspirerende ondernemers, voedingsproducenten, groothandels, cateraars en scholen die laten zien dat een gezond aanbod in scholen, sportkantines en kantoren wel degelijk mogelijk én binnen handbereik is.

Een goed voorbeeld hiervan zijn de start-ups Food2Smile en HealthBooster. Food2Smile is ontstaan uit de jeugdgezondheid. Daar zag oprichtster Miriam Bouwens steeds meer kinderen met overgewicht die toch graag af en toe een snoepje of snackje willen en zo ontstond Food2Smile een jaar geleden met producten zonder toegevoegde suikers en alleen natuurlijke kleur- en smaakstoffen. De producten zijn inmiddels opgenomen in de inspiratielijst van de Gezonde School- en Sportkantine van het Voedingscentrum. Food2Smile is naast de PLUS supermarkten en andere verkooppunten in Nederland, onder andere in de HealthBooster verkrijgbaar. HealthBooster is een bamboe vendingmachine met enkel verantwoordelijke producten. Vanuit hun filosofie, mensen natuurlijker laten leven, heeft zij met steeds meer verantwoorde ondernemers een overeenkomst voor deelname in de automaat. Sharoll Stuurland van HealthBooster is blij dat zij enkel positieve reacties vanuit alle locaties krijgt. Dit betekent dat er steeds meer behoefte is aan gezonde snacks.

Een ander mooi voorbeeld is de samenwerking tussen de Universiteit Maastricht, de GGD, onderwijsstichting MOVARE, de EU en enkele gemeenten. Hierdoor gaan 1200 kinderen 4 jaar lang naar de Gezonde Basisschool van de Toekomst. Daar is veel aandacht voor gezonde voeding, sport en beweging. Sodexo verzorgt hier de catering en werkt bij dit project onder andere samen met Food2Smile omdat zij daardoor de vraag naar gezonde snacks kunnen faciliteren. De vraag naar gezonde snacks en drankjes op scholen stijgt, dit is een positief gegeven, want bij de jeugd is de grootste gezondsheidswinst te behalen.

Op dit moment is er slechts in 37% van de scholen een gezonde schoolkantine, vooral MBO-scholen blijven achter in de ontwikkeling. Met de toename van overgewicht onder jongeren, de vraag vanuit scholen, sportclubs, ouders en gezondheidsinstellingen naar gezonde snacks, kan het niet lang meer duren voordat steeds meer locaties naast reguliere snacks, een verantwoord aanbod hebben. Food2Smile is samen met rui driehonderd andere sociale ondernemers lid van Social Enterprise. Hierbij zijn organisaties aangesloten die als doel hebben om maatschappelijke meerwaarde creëren, ook wel ‘impact’ genoemd.

De groothandels via wie een verantwoord snackaanbod te koop is, zijn: Van Dijk, Horesca, Braspa, Huuskes, VHC Jongens bv, Catermaat en DeliXL.